čtvrtek 22. července 2010

Copywriting a jeho úskalí

K napsání tohoto článků mě vedla absence literatury na téma copywriting nebo psaní PR článků. Na internetu naleznete spoustu literatury věnující se tématice SEO, SEM apod. Praktická stránka copywritingu je ovšem postižena málokde. V tomto článku bych vám chtěl ukázat, jak postupuji já.

„Obsah prodává“


Zní to možná trochu jako klišé, ale je to tak. Na tento fakt musíte jako copywriter neustále myslet. Základní pravidlo zní: „Článek musí zaujmout čtenáře.“ Na internetu je spoustu článků o tom, jak by měl článek vypadat po technické stránce. Hustota klíčových slov (ideálně kolem 6% vzhledem ke všem slovům v textu), měli byste je také umístit do nadpisu. Pokud si jste tohoto vědomi, tak je to dobré. Další, co byste měli mít na paměti je, že články nepíšete pro roboty, ale pro lidi.

Copywriter a jeho příprava


Ze všeho nejdůležitější je si ujasnit, o čem budete psát. Jestliže pracujete jako copywriter na zakázku, trvejte na tom, ať vám klient dodá klíčová slova, která chce v textu aplikovat třeba ve formě tabulky v excelu. Komunikace by měla přetrvávat po celou dobu trvání projektu. Já si analýzu klíčových slov dělám sám. Moji práci můžete zhodnotit třeba na webu na kterém teď pracuji rodinnedomy.cz Jinak se píšou texty pro e-shopy a jinak PR články, SEO copywriting by vydal na samostatnou kapitolu. Po analýze klíčových slov si prostuduji, co už k tématu bylo napsáno. Někteří pohlíží na swapping copywriting přes prsty,ale jde vám přece hlavně o to, aby text zaujal čtenáře a přiváděl další na váš web. Mějte na paměti, že text musí být unikátní, jinak hrozí penalizace ze strany vyhledávačů, pakliže na váš web přijde tématu znalý uživatel, snadno zjistí přes google, že jste se „inspirovali“ někde jinde.

Jak vzniká text


Ujasnili jste si téma, klíčová slova apod? Dále je nezbytná osnova textu. Držím se pravidla, že nadpis a perex článku určuje, jestli si čtenář článek přečte. Dnešní čtenáři nečtou, pouze skenují očima, jestli v nich nenajdou hledané informace. Není na škodu, když vyzkoušíte více nadpisů a dáte je k posouzení i někomu dalšímu. Stylistikou a dalšími podobnými věcmi se zde zabývat nebudu. Nemusím zdůrazňovat, že text musí být po jazykové stránce v pořádku, ale je potřeba taky říct, že copywriter není jazykový korektor.
Až text dopíšete, čeká vás ta nejtěžší část. Celý text si několikrát přečtěte. Zjistíte, že spoustu věcí musíte opravit. Já se řídím radou copywriterky Elišky Hutníkové, která radí vyškrtat příslovce. Text je pak daleko čtivější a vypadá lépe po estetické stránce. Ideální délka PR článku je do 2000 znaků.

Užitečné linky


NěcoNového.cz  - Blog Elišky Hutníkové
Blog.h1.cz - Blog nejen o copywritingu
Copywriter.cz - Zajímavý blog o copywritingu
Aboutcopywriting.eu 
Internetová jazyková příručka  Pro ty, co si nejsou jisti češtinou

Žádné komentáře:

Okomentovat

Prohledat tento blog